onsdag 26 november 2014

Äntligen hemresa!

I morgon kl 11.15 lättar vi från koreansk mark.

Förhoppningsvis utan föregående pappersstrul. Davids pass har vi. Det ser i alla fall äkta ut. Till passet bifogades en liten lapp på koreanska som vi skulle visa upp för passkontrollanten. Undrar vad det står på den lappen?

Vi har även domstolsbeslutet inom räckhåll som säger att jag och Jenny är vårdnadshavare för Dawit. Han heter faktiskt Dawit enligt de koreanska passmyndighetens sätt att tolka namnet David på. Han är namngiven David av sin biologiska mamma och David är vad han heter. Inget annat. Passet är en bit papper där de får skriva vad de vill bara det underlättar transporten till Sverige.

De två senaste dagarna har vi försökt att vara ute så mycket som möjligt. Det blir lite väl påfrestande med en 1,5-åring på 20 kvm. Dessutom älskar David att vara ute så det är inga protester direkt när vi drar iväg.

Igår besökte vi ett område som heter Seoul Sports Complex. Det är ett område där bl a. den olympiska friidrottsarenan är placerad. Antar att OS-invigningen skedde där. Ganska mäktig byggnad. Vi sökte egentligen efter ett grönområde. Det såg ut på kartan som att det skulle finnas ett. Detta grönområde lyste dock med sin frånvaro. Det enda grönområde vi hittade var en liten fotbollsplan med konstgräs. Dessutom inhägnat. Perfekt för en liten kille att springa av sig på. Jag och Jenny fick sitta på avbytarbänken och titta på. Inga problem att bli bänkad då solen sken och det var riktigt skönt väder.

David anfaller på högerflanken
 En banan senare försökte vi ta oss in på OS-arenan men det var tyvärr stängt.
Infarten till Olympic Stadium
Den olympiska friidrottsarenan
Huvudingången
Tyvärr låst. Därav dålig bild genom en grind

























































Idag har vi varit på Coex Mall. Det jättestora köpcentrat under mark i Gagnam. Inte heller så tokigt då det även där finns massor att springa på för David. Leksaksbutiker, fiskar och annat roligt att titta på. Till lunch blev det varmkorv i bröd och Coca-cola. Vi har alltid sagt att om vi får barn blir det ingen skräpmat. Det tog sex dagar för oss att ta fel väg. När vi ändå var igång blev det Burger King till middag. Det blir som det blir här i Seoul. När vi kommer hem hoppas vi att vi återgår till något sundare mat- och dryckesvanor.

Vi har även sett Samsung HQ idag. En jättestor byggnad med glasfasad. Kul att se men inte mer. Det vi egentligen sökte efter var en skylt med Gagnam Style. Hade velat ha den på bild. Tyvärr misslyckades vi med det uppdraget. Det är nog det enda vi inte sett i Seoul. Allt annat har vi sett som vi planerat.

Samsung HQ
Samsung HQ

Men å andra sidan. Vem bryr sig om en löjlig skylt när vi får åka hem i morgon.

Appropå i morgon. Då fyller jag år. Enligt vissa fyller jag "Gubbe". Andra säger "Välkommen till döhalvan". Förstår inte vad de menar? För fyra veckor sedan hade jag full sjå att sitta på golvet och äta. Nu har jag studsat upp och ner från golvet så många gånger att jag aldrig känt mig piggare. Jag får i alla fall en väldigt lång födelsedag då vi flyger västerut. Inte alla som får en 32-timmars födelsedag.

Vi landar på Arlanda torsdag 27 november kl 16.10. Förhoppningsvis hinner vi med ett plan till Sundsvall 17.45. Det bygger på att det finns lediga platser och att vi kan förhandla bort den tusenlapp de vill ha i ombokningsavgift. Annars blir det ett senare plan som landar 23.25 i Sundsvall.

Hem Ljuva Hem

Den enda present jag önskar mig är att få besöka cockpit. Jenny vägrar att fråga åt mig. Men så kom jag på det uppenbara. Jag utnyttjar David.

Klart grabben ska få se cockpit!

1 kommentar:

  1. Stort lycka till med hemresan imorgon! Oj, vad skönt för er att komma hem!! Lisa J

    SvaraRadera